Amica på land desember 2023-mai 2024

Under båtpussen våren 2023 oppdaget vi ganske mye tæring på aksling og propell på Amica. Hun hadde også noen skader på skroget som måtte fikses. Vi bestemte oss for å bruke båten sommersesongen 2023 og sette henne på land vinteren 2023/2024. Vinteren kom allerede i starten av oktober 2023 og det la tykk is i havna på Rørvik der Amica lå. Like før jul fikk vi noen dager med litt mildere vær og vi kom oss ut av havna og fikk flyttet henne til Marøya. Vi fikk avtale om at min bror skulle være behjelpelig med å ta henne opp, når Rørvik Marina hadde tid til å ta løftet. Noen ganger må en bare uhemmet utnytte slekta.

Bildet er tatt av lillebror Trond da hun ble tatt på land 20. desember

Allerede i slutten av januar fikk vi slipt og pusser skrogskadene og da varmen kom i mai var det bare å sparkle og slipe og legge på primer.

Selv om det var litt kald nordavind, gikk vi i gang med polering av skroget mens vi ventet på leveringen av propell og aksling. Sjøvannspumpen fikk seg også en overhaling.

Det viste seg å være noen problemer med leveringen av den propellen vi skulle ha, så det tok litt tid og vi begynte å bli litt frustrerte. Etter litt fram og tilbake og noen samtaler med Rørvik Marina og Sleipner ble det bestemt at vi skulle går for en propell med litt andre mål enn den opprinnelige og den kunne Sleipner levere ganske raskt. Da ble det 24×31 i stedet for 25×30. Propell, aksling, klemflens og pakkboks ble levert i løpet av en ukes tid og vi begynte å tro at vi skulle komme oss på sjøen i løpet av mai.

Vi gikk i gang med bunnsmøring mens vi ventet

Så er den nye propellen på plass og her mangler bare roret, så er vi klare for sjåsetting

Endelig kom dagen vi hadde ventet på ,13. mai, strålende sol og 22 grader. Det ser litt skummelt ut med den store båten på den lille trucken, men vi ble virkelig imponert over hvor rolig og raskt det foregikk. Ingen rykk og napp, bare rolige bevegelser, det så nesten ut som båten ikke veide noen ting.

Her er hun klar for å senkes ned og rederinnen hadde ganske mange sommerfugler i magen, kunne dette gå bra?

Jo da det gikk så bra så, sakte og rolig ble hun senket ned og rederen kunne hoppe om bord under senkingen. Gaflene lå på plass under båten helt til rederen hadde fått startet opp og fikk kontrollert at den nyoverhalte sjøvannspumpen leverte kjølevann og at båten var tett. Alt så ut til å fungere greit og de kunne fjerne gaflene og skyve henne ut for å kople inn den nye propellen.

Etter en tur innom havna på Rørvik for bunkring av diesel og vann gikk ferden over Folla og heim til Jøa i nydelig maivær. Amica har to hjemmehavner, en på Seierstad på Jøa og en på Rørvik.

Etter ankomst hjemmehavna ble det en liten rundtur for å kjenne skikkelig på sjølufta etter så mange måneder på land. Rederen koste seg med endelig å være tilbake i skipperstolen.

De neste dagen ble brukt til å vaske og polere litt mer. Det var utrolig mye sand og støv både ute og inne. Vi er ennå ikke i mål med poleringen av overbygget, men vi er jo bare nødt til å kose oss på sjøen i det flott maiværet som vi har nå. Poleringen finner vi nok igjen senere.

16. mai var det klart for langhelg og vi satte kursen mot Brakstad. Det var annonsert med åpen pøbb 3 kvelder og vi hadde sagt at vi kunne hjelpe til.

Som vanlig er det helt fantastisk utsikt fra Pøbben når værgudene er med oss

Bevertningen er det heller ikke noe å si på

Nasjonaldagen ble også feiret i båten, i alle fall deler av den. Vi dro hjem for å få med oss barnetoget, men så gikk ferden tilbake til Brakstad og Amica.

Pinseaften og 1. pinsedag var været tilbake til vind og regn igjen og vi koste oss i havna, men 2. pinsedag var vinden stilnet og sola tittet fram igjen, så da ble det en snartur over Folla til Rørvik for å hilse på slekta og se til leiligheta vår på Rørvik.

Selv om vi egentlig er pensjonister nå, skal vi jobbe noen dager nå før vi flytter om bord igjen. Det er jo greit å tjene en ekstra slant til diesel og reparasjonene i vinter var heller ikke helt gratis, så det kommer godt med.

08.09-17.09.2023 To båthelger i nærområdet

Vi hadde nok fått med oss noen flere suvernirer enn de vi hadde i kofferten hjem fra England, så den første helga etter hjemkomsten gikk med til å pleie koronaen. Etter vel ei uke var vi imidlertid klare for å mønstre på vår egen båt. Det ble litt forskjell fra kanalbåten, både når det gjelder lengde og bredde. Farten derimot er ganske ofte omtrent den samme som på kanalene. Vi dro ut på fredags kvelden og havnet selvfølgelig på Brakstad. Værutsiktene var egentlig gode, men likevel regnet det hele kvelden

Lørdagen var det flott vær og vi kunne avduke flybridgen. Vi la turen rundt øya Elvalandet og bukte omtrent hele dagen på den turen. Her passerer vi under Svartdalsfjorden bru i kanalbåtfart.

På tur inn til Nufsfjorden

Kveld i Nufsfjorden

Også søndag var det ganske bra vær og det ble en liten trimtur til fots. Utsikt mot Nordsundet bru og Briksillan

Båtene i Nufsfjord Havanna

Så er det ny helg og vi kom oss så sent ut, at vi havnet i Nufsfjorden denne helga også. Lørdag var det vind og regn på formiddagen, men det ble bedre utover ettermiddagen, så da flyttet vi til Fosnesvågen. Det var meldt bedre vær på Søndag og rederinnen hadde lyst til å prøve fiskelykken.

Flott vær for fiske på Folla. Det ble ikke så store fangsten, men vi koste oss i godværet

Vi fikk et par brukbare lyrer, som ble klargjort til fiskekaker. Noen makreller ble det også. De blir til agn i krabbeteinene. I tillegg fikk vi denne raringen, som ligner mest på en akvariefisk. Den ble fotografert og kastet ut igjen. Vi har ikke gjort noen anstrengelser for å finne ut hva slags fisk det var enda.

Nesten for godt vær til å dra hjem, men selv om vi er blitt pensjonister, kan vi ikke bare være på sjøen likevel. Vi har begge fått oss pensjonistjobber. Dieselen koster jo litt, så det er greit å spe på pensjonen litt.
Mandag ble det fiskekaker av lyr til middag 🙂

21.08-28.08 2023 En annerledes båtferie i rederiet Amica – del 2

I Llangollen tok vi oss tid til litt sightseeing. Først ble det et besøk på Castell Dinas Brân, ruinene av en borg fra jernalderen som ligger på en «hill» like ovenfor byen.

Nåtiden sett gjennom fortiden. Her har Lisa fått til et skikkelig blinkskudd

Spesiell oppbygging av fjellene rundt. Vi valgte å ta en annen vei ned fra høyden med borgruinene. Turen ble nok litt lenger enn vi hadde sett for oss, men vi vi fikk sett oss litt om og fikk i tillegg litt trim.

Typisk Walisisk landskap med slake grønne skråninger.

Neste morgen tok vi turen opp til Horseshoe Falls. Vår inspirasjon for turen var jo «Med kjærlighet for kanaler» med Timothy og Prunella og de besøkte også Llangollenkanalens utspring, så da måtte jo vi også dit.

Her var kanalen for grunn for larken, så her måtte vi ta beina fatt.

Ikke godt å se hvor rota på eika slutter og berget begynner her

Her er vi fremme ved Horseshoe Falls, der elva Dee deler seg. Den rolige delen ledes inn i kanalen, mens resten av vannet kaster seg nedover strykene mot Llangollen.

River Dee

Litt souvenirshopping i Llangollen

Etter shoppingen er vi klare for returen til Witchurch. Det betyr at vi får oppleve kanalen, tunellene, bruene, slusene og akveduktene en gang til. Vi hadde absolutt ikke noe i mot dette, men det blir kanskje ikke så spennende å få akkurat de samme bildene en gang til, så her slenger jeg bare inn noen få bilder fra returen.

Pontecysylte akvedukt

Chirk Tunell

Chirk akvedukt

Tilbake i England

Slusing nedover

Dagens sluseskipper Lisa, har fått larken på plass inne i slusa og Ella og John er slusevakter og fotografer

Trippel parkering, likevel var det god plass for oss å passere

Like ved Ellesmere marina fikk vi besøk av en hel svanefamilie

Full aktivitet i byssa, snart er middagen klar

Kveldsstemning ved beachhuset ved Ellesmere marina

Idyllisk

Her er vi også trippelparkert. Siste kvelden før vi skulle levere fra oss båten valgte vi å tilbringe i Whitchuch marina.

Rosenborgkamp på båtens TV, eneste TV-kvelden ombord, jammen synes jeg å huske at det ble seier også.

Hele 6 båter skulle klargjøres neste morgen for ny utleie, så mandags morgen var hektiske timer for mannskapene på marinaen.

Administrasjonsbygget i Whitchurch marina

Her er alle opplysninger som trenges for informasjon og båtleie.

Vi hadde en helt super uke på Llangollen-kanalen, noe som frister til gjentakelse, kanskje på en annen kanal neste gang. Båten var utrolig flott, kanalen og naturen var flott og folkene på Whitchurch marina var virkelig profesjonelle, så dette er noe vi virkelig kan anbefale. Vi har så absolutt pådratt oss «Kjærlighet for kanaler»

Vi var kanskje ikke like fornøyde med det reiseselskapet i Norge, som vi booket turen gjennom, men det er en annen sak. Det hadde kanskje vært like enkelt å ordne alt selv, men som de bøndene fra landsbygda i Namdalen vi er, tenkte vi at det var best å overlate slikt til et profesjonelt reisebyrå.